Profiting from Intellectual Capital
Extracting Value from Innovation
Intellectual Property - General, Law, Accounting & Finance, Management, Licensing, Special Topics

1. Auflage September 2001
XVIII, 366 Seiten, Softcover
Handbuch/Nachschlagewerk
Kurzbeschreibung
This book explains why intellectual property is a financial asset and helps companies understand what it is, where it resides, how to invest it, and how to harvest it, to optimize shareholder value.
"Profiting from Intellectual Capital" - Dieses Buch beschäftigt sich mit der Frage, warum geistiges Eigentum als finanzieller Vermögenswert gilt, was man darunter versteht, wo es anzutreffen ist, wie man es investiert und wie man es erntet, um den Shareholder Value zu steigern. Autor Patrick Sullivan erläutert hier, wie Unternehmen aus ihrem intellektuellen Kapital finanzielle Vorteile und eine noch größere Wertschöpfung erzielen können. Das Buch gliedert sich in drei Teile; im ersten Teil werden grundlegende Begriffe und Konzepte besprochen, in den beiden folgenden Teilen werden Methoden für Messung, Management und Überwachung des intellektuellen Kapitals erörtert. Darüber hinaus werden wichtige Techniken zur Wertgewinnung diskutiert, wie z.B. die Erstellung einer Datenbank für geistiges Eigentum. Mit einer Fülle von Beispielen zu Methoden und Verfahren von auf diesem Gebiet führenden internationalen Unternehmen, wie z.B. ICM-Dow Chemical, Xerox, Rockwell International, Skandia und Hewlett-Packard. "Profiting from Intellectual Capital" ist Pflichtlektüre für alle vorausschauenden Experten im Bereich intellektuelles Kapital.
Preface.
Acknowledgments.
PART I: DEFINITIONS, CONCEPTS, AND CONTEXT.
Introduction to Intellectual Capital Management (P. Sullivan).
Basic Definitions and Concepts (P. Sullivan).
Advanced Definitions and Concepts (P. Sullivan).
Culture and Values Management: Context for the Development and Measurement of Intellectual Capital (B. Hall).
In Search of a Paradigm (P. Westberg & P. Sullivan).
The Confusion of the Capitals: Surveying the Cluttered Landscape of Intellectual "Capitals" and Terminology (M. Hall).
Irreconcilable Differences? Managing the Knowledge Creation Interfaces (P. Grindley).
PART II: INTELLECTUAL PROPERTY MANAGEMENT.
Extracting Value from Intellectual Property (P. Sullivan).
The IP Portfolio as a Competitive Tool (S. Harrison & K. Rivette).
Creating the Portfolio Database (K. Hale).
Intellectual Property Management: From Theory to Practice (S. Fox).
Intellectual Capital Development at a Spin-Off Company (W. Manfroy & H. Gwinnell).
PART III: INTELLECTUAL ASSET MANAGEMENT.
Extracting Value from Intellectual Assets (P. Sullivan).
The Intellectual Asset Manager (J. Daniele).
Intellectual Asset Management at Dow Chemical (G. Petrash).
Intellectual Asset Management at Avery Dennison (L. Morrison & P. Germeraad).
Intellectual Asset Management at Neste (K. Laento).
Making It Happen (P. Sullivan).
PART IV: INTELLECTUAL CAPITAL MANAGEMENT.
Measuring and Monitoring Intellectual Capital (S. Harrison & T. Walker).
Managing Intellectual Capital at Skandia (L. Edvinsson).
The Role of Intellectual Capital in Valuing Knowledge Companies (J. O'Shaughnessy & P. Sullivan).
Reporting on Intellectual Capital (P. Sullivan).
Understanding and Managing Knowledge Asset for Competitive Advantage in Innovation and Product Development (J. Daniele).
Maintaining the Stock of Intellectual Capital (P. Jajko & E. Prime).
The Future of Intellectual Capital (P. Sullivan).
Appendix: Valuing Intellectual Properties (S. Khoury).